Jestli budete bydlet v nějaké formuli, nebo prostě někde na okraji Paříže, určitě se vám vyplatí nějaké dlouhodobé jízdné. To si spočtěte sami; tady se budeme věnovat těm z vás, kteří chtějí využít toho, že Paříž je docela maličká, a tak MHD využijí jen sporadicky. Informace o jednotlivém jízdném ovšem nejsou tak snadno dostupné, a to proto, že tarifní podmínky jsou vysvětlovány 1) úplně pitomě, 2) francouzsky a 3) mnohde nesprávně. Existují dva typy jednotlivého jízdného - „obyčejný lístek“ Ticket t+ a „lístek pro dalekou cestu“ Billet Origine-Destination.
Lístek t+ platí 90 minut a můžete si na něj po Paříži jezdit (skoro) jak chcete. Platí velice jednoduché pravidlo, že můžete přestupovat mezi linkami metra, linkami RER a mezi metrem a RER navzájem, nebo mezi autobusy, tramvajemi a autobusy a tramvajemi navzájem. Kdybyste chtěli jet například nejdřív autobusem a pak RER, tak máte smůlu, běžte si koupit další lístek. Jeden lístek stojí €1,70 (nebo €1,90, když si ho kupujete v autobusu u řidiče), ale když si koupíte carnet („balíček“) deseti lístků, zaplatíte jen €12,70, což je slušná úspora. (Jo, a dostanete 10× jeden lístek, ne 1× „desetilístek“. Takže jestli je vás třeba pět a koupíte si jeden carnet, máte každý po dvou použitelných lístcích.) O lístkut+ platí ještě spoustu zábavných ustanovení, která se týkají zón, ale ta vás nemusí zajímat, když budete jezdit jen po Paříži.
Lístek Origine-Destination využijete, když se chystáte jet někam daleko (tj. mimo Paříž – Versailles, letiště). Na takovou cestu by se dalo vyrazit i s určitým počtem lístků t+, ale to vyjde obvykle dráž, a i kdyby ne, tak se vám stejně nepodaří je označit tak, aby po vás pak revizor nechtěl pokutu. Když si tento lístek kupujete, tak prostě udáte, odkud budete odjíždět (Paris = kterákoliv zastávka v Paříži) a kam pojedete a podle toho se bude odvíjet i cena. S výjimkou jízd z a na letiště silně doporučujeme si tento lístek nekupovat v automatech, ale „u přepážek“, jež jsou v každé stanici.
V praxi to tedy vypadá tak, že si koupíte buď lístek Origine-Destination a jedete RER (nebo kousek metrem a přestoupíte na RER), nebo lístek t+ a jezdíte metrem, dokud vás to baví, protože za 90 minut si objedete celou Paříž čtyřikrát. Dokud z podzemí nevylezete (nebo vám nevyprší těch 90 minut), tak si na ten lístek můžete přestoupit klidně sedmnáctkrát, jak je libo. Pozor si dávejte jen na stanici La Défense-Grande Arche – i když je stanice společná pro metro 1 a RER A (a pak taky nějaké tramvaje), tak zatímco stanice metra „leží v Paříži“ (stačí vám t+), tak stanice RER „neleží v Paříži“ (nestačí vám t+). Je to takový zajímavý trik a upřímně nevím, co z toho mají.
Celé se to ale zkomplikuje, pokud pojedete Noctilienem. Tam je to tak, že se na t+ přestoupit nedá, takže jestli budete šestkrát přestupovat, potřebujete sedm lístků. A i zde platí zábavná ustanovení o zónách. (Jestli jsem to správně pochopil, tak jestli pojedete jen v zónách 1 a 2, stačí jeden, ale jinak platí 1 zóna = 1 lístek. Dokonce i zóny 1, 2 a 3 by měly být za tři lupeny, i když na 1+2 samy o sobě vám stačí jeden. Ale celé tohleto je bez záruky.)