Jízdné

Jestli budete bydlet v nějaké formuli, nebo prostě někde na okraji Paříže, určitě se vám vyplatí nějaké dlouhodobé jízdné. To si spočtěte sami; tady se budeme věnovat těm z vás, kteří chtějí využít toho, že Paříž je docela maličká, a tak MHD využijí jen sporadicky. Informace o jednotlivém jízdném ovšem nejsou tak snadno dostupné, a to proto, že tarifní podmínky jsou vysvětlovány 1) úplně pitomě, 2) francouzsky a 3) mnohde nesprávně. Existují dva typy jednotlivého jízdného - „obyčejný lístek“ Ticket t+ a „lístek pro dalekou cestu“ Billet Origine-Destination.

Lístek t+ platí 90 minut a můžete si na něj po Paříži jezdit (skoro) jak chcete. Platí velice jednoduché pravidlo, že můžete přestupovat mezi linkami metra, linkami RER a mezi metrem a RER navzájem, nebo mezi autobusy, tramvajemi a autobusy a tramvajemi navzájem. Kdybyste chtěli jet například nejdřív autobusem a pak RER, tak máte smůlu, běžte si koupit další lístek. Jeden lístek stojí €1,70 (nebo €1,90, když si ho kupujete v autobusu u řidiče), ale když si koupíte carnet („balíček“) deseti lístků, zaplatíte jen €12,70, což je slušná úspora. (Jo, a dostanete 10× jeden lístek, ne 1× „desetilístek“. Takže jestli je vás třeba pět a koupíte si jeden carnet, máte každý po dvou použitelných lístcích.) O lístkut+ platí ještě spoustu zábavných ustanovení, která se týkají zón, ale ta vás nemusí zajímat, když budete jezdit jen po Paříži.

Lístek Origine-Destination využijete, když se chystáte jet někam daleko (tj. mimo Paříž – Versailles, letiště). Na takovou cestu by se dalo vyrazit i s určitým počtem lístků t+, ale to vyjde obvykle dráž, a i kdyby ne, tak se vám stejně nepodaří je označit tak, aby po vás pak revizor nechtěl pokutu. Když si tento lístek kupujete, tak prostě udáte, odkud budete odjíždět (Paris = kterákoliv zastávka v Paříži) a kam pojedete a podle toho se bude odvíjet i cena. S výjimkou jízd z a na letiště silně doporučujeme si tento lístek nekupovat v automatech, ale „u přepážek“, jež jsou v každé stanici.

V praxi to tedy vypadá tak, že si koupíte buď lístek Origine-Destination a jedete RER (nebo kousek metrem a přestoupíte na RER), nebo lístek t+ a jezdíte metrem, dokud vás to baví, protože za 90 minut si objedete celou Paříž čtyřikrát. Dokud z podzemí nevylezete (nebo vám nevyprší těch 90 minut), tak si na ten lístek můžete přestoupit klidně sedmnáctkrát, jak je libo. Pozor si dávejte jen na stanici La Défense-Grande Arche – i když je stanice společná pro metro 1 a RER A (a pak taky nějaké tramvaje), tak zatímco stanice metra „leží v Paříži“ (stačí vám t+), tak stanice RER „neleží v Paříži“ (nestačí vám t+). Je to takový zajímavý trik a upřímně nevím, co z toho mají.

Celé se to ale zkomplikuje, pokud pojedete Noctilienem. Tam je to tak, že se na t+ přestoupit nedá, takže jestli budete šestkrát přestupovat, potřebujete sedm lístků. A i zde platí zábavná ustanovení o zónách. (Jestli jsem to správně pochopil, tak jestli pojedete jen v zónách 1 a 2, stačí jeden, ale jinak platí 1 zóna = 1 lístek. Dokonce i zóny 1, 2 a 3 by měly být za tři lupeny, i když na 1+2 samy o sobě vám stačí jeden. Ale celé tohleto je bez záruky.)

slide
Jídenka t+

Všimněte si, že jsme jízdenku koupili v rámci „balíčku“ carnet

slide
Jídenka Origine-Destination

V tomto případě platí na trase Paříž - Letiště Charles de Gaulle

slide
Revers (označené) jízdenky

Ta hnědá věc je magnetický pásek, na který to fičí

This entry was posted in Doprava. Bookmark the permalink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>