Gare du Nord, Gare Saint Lazare

Gare du Nord

Gare du Nord (Severní nádraží) je nejrušnější železniční stanice v Paříži. Denně je zde odbaveno na půl miliónu cestujících, a se svými 190 milióny cestujících ročně je tak zároveň největší nádraží v Evropě a třetí na světě. Jeho předchůdce – Belgické nádraží – bylo otevřeno roku 1846; současná podoba však pochází z roku 1889. Na fasádě jsou mezi stanicemi uvedena města Francfort a Amsterdam, ačkoliv vlaky do Frankfurtu a Amsterdamu vyjíždějí ze sousedního Gare de l’Est (Východní nádraží). Gare du Nord je zdobené 23 alegorickými sochami, které představují města, do kterých společnost vypravovaly vlaky: nejhonosnější sochy, které se nacházejí na vrcholu stavby, představují významné dopravní uzly (Paříž, Londýn, Berlín, Varšava, Amsterdam, Vídeň, Brusel), zatímco francouzská města představují menší sochy na průčelí. Hlavní podpůrná traverza z litiny a podpůrné pilíře uvnitř budovy byly vyrobeny ve Skotsku, kde se nacházela jediná slévárna schopná vyrobit takto velké odlitky.

slide
Budova Gare du Nord

slide
Vlak TGV

slide
Pohled na nástupiště

Prev Next

Gare Saint Lazare

Gare Saint Lazare (Nádraží sv. Lazara) je nejstarší pařížská železniční stanice zapsaná na seznamu historických památek. Se svými zhruba 100 milióny cestujících ročně je druhým nejrušnějším nádražím v Paříži. Nádraží bylo zprovozněno 26. srpna 1837 pod názvem Embarcadère de l’Ouest (Západní nástupiště). Jednalo se o provizorní dřevěné nádraží, které bylo v roce 1841 nahrazeno zděnou stavbou, ovšem už v letech 1842-1853 bylo přestaveno do dnešní podoby. Claude Monet nakreslil séri obrazů s tímto nádražím jako motivem.

slide
Budova Gare Saint Lazare

slide
Zajímavý vstup do metra před budovou

Setkávání starého a nového je v Paříži zcela běžné

slide
Nástupiště nádraží

slide
Patrná typická nádražní architektura

Prev Next

Plusy — zájemci o železnici či hromadnou dopravu budou nadšeni – největší a jedno z nejstarších nádraží v Evropě jsou pro ně povinností
Minusy — pro „nezájemce“ o železnici či hromadnou dopravu nepříliš záživné
Komentář Zde řekli vše plusy a minusy – snad jen dodáme postřeh či zajímavost, že i přesto, že tato nádraží jsou tak velká, jsou ukončeny kusými („slepými“) kolejemi.
Celkové hodnocení: Celkové hodnoceníCelkové hodnoceníCelkové hodnocení
This entry was posted in ***, Doprava, Památky, muzea a galerie. Bookmark the permalink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>