Metro
Je zřejmé, že taková metropole světového významu, jakou Paříž je, bude ve své hromadné dopravě spoléhat zejména na podpovrchovou dopravu, čili metro. Ostatně, i samotné pojmenování tohoto druhu přepravy lidí se k nám dostalo z francouzštiny – na samotném začátku jeho fungování se jmenovalo Métropolitain, což je odkaz na název jeho provozovatele, tehdejší Compagnie de chemin de fer métropolitain de Paris (česky Společnost pro velkoměstskou železnici v Paříži), což se poté zkrátilo na Métro. Pro ty z vás, které metro zajímá, jsme vytvořili samostatný příspěvek, v němž srovnáváme metro v Paříži a v našem hlavním městě.
Při přestupování na jiné linky, jehož zřejmě ušetření nebudete, počítejte s tím, že se možná poměrně dost nachodíte. Někdy se vám může stát, že se – podobně jako v Praze – jen svezete eskalátory dolů, ale jindy ujdete vzdálenost, která odpovídá běžné vzdálenosti mezistaniční. Především se nedoporučuje přestupovat ve stanici Châtelet – Les Halles (chcete-li znát důvod, přečtěte si článek o metru).
RER
Kromě metra přitom přepravu po Paříži zajišťuje ještě jeden typ podpovrchové dopravy, a to vlaky RER (Réseau Express Régional, tedy Regionální expresní síť). Předchozí věta není tak úplně pravdivá, protože všech pět linek RER se většinu své trasy chová jako každý jiný slušný vlak a jede pěkně na sluníčku – jen v srdci Paříže, aby nezacláněly, se zanoří pod zem. Navíc RER nejsou primárně určeny pro přesun v rámci Paříže (byť i ten je možný a v případě, kdy chcete dojet z jednoho konce města na druhý, i časově výhodnější), ale spíše pro přesun z Paříže na předměstí či naopak.
I běžný turista povětšinou využije nějakou tu linku RER – zejména linky B a C. Linka B vám umožní spojení centra Paříže s letištěm Roissy – Charles de Gaulle (na to mimochodem pozor – celý svět to letiště zná jako Charles de Gaulle, ale Pařížané spíš používají Roissy). Kdybyste se nějakým omylem dostali na letiště Le Bourget, tak i z něj vás odveze právě RER B. Linka C pak zajíždí k letišti Orly a do Versailles (i když, tam možná ani nebudete chtít jet – viz článek o Versailles). Možná by se vám mohla pozdávat i linka RER A, neboť ta přece jede do La Défense. Jenomže pozor – i když RER A a metro č. 1 v podstatě tuto zastávku sdílejí, tak oficiálně metro staví ještě v Paříži (tzn. stačí vám jeden lístek t+ - viz článek o jízdném), zatímco RER A už staví mimo Paříž (tzn. jeden lístek t+ vám nestačí). Je to asi takový chyták na turisty, ale dlužno dodat, že na tohle se zrovna upozorňuje na celých internetech.
Autobus
V Paříži jezdí i autobusy, i když nám není tak úplně jasné proč – jejich síť není o nic hustší než síť metra (málokdy se vám stane, že by zastávka autobusu byla výrazně blíže než zastávka metra), a i přes vyhrazené pruhy rychlostně samozřejmě nestíhají. My jsme jím jednou jeli jen proto, že jsem pošuk do autobusů, ale k našemu překvapení tento typ přepravy zvolilo i poměrně dost místních. Kdybyste se i vy chtěli pařížským autobusem projet, musíte počítat s tím, že linkové vedení je vzhledem k systému jednosměrek značně odlišné od toho, na nějž jsme zvyklí z Česka. Z místa A do místa B jede autobus jen poměrně malou část trasy po stejných ulicích – na některých linkách se v podstatě nemůžou protijedoucí autobusy téhož čísla ani potkat. Z toho také plyne, že je marné se domnívat, že když jste našli zastávku toho správného autobusu, jen v nesprávném směru, stačí přejít ulici. Tam totiž obvykle nebude zastávka žádná, a i kdyby tam náhodou byla, třeba tam zase nebude vaše vytoužená linka. Ta „správná“ zastávka bude nejspíš o ulici dál – ale klidně může být dál třeba o ulice dvě nebo tři.
Když jsme hovořili o tom, že nechápeme smysl existence pařížských autobusů, tak pro turisty přeci jen využití mají: jako (velmi) levné alternativy ke všem těm Paris Bus Tours, Hop On, Hop Off, a tak dále. V tomto ohledu by vás mohly zajímat zejména:
- linka č. 28, která jede kolem Tour Montparnasse (ještě nedávno nejvyšší pařížský mrakodrap), École Militaire na Champ de Mars, Invalidovny, Assemblée Nationale, Grand a Petit Palais a nakonec křižuje i Champs Élysées;
- linka č. 38, která jede Latinskou čtvrtí kolem Lucemburských zahrad a Senátu, poblíž Panteonu, projíždí Île de la Cité kolem Palais de Justice, poté i kolem radnice a ve směru Porte d’Orléans i kolem Centre Georges Pompidou;
- linka č. 68, která nabízí lepší pohled při jízdě ve směru Châtillon-Montrouge: jede kolem Moulin Rouge, Opéry Garnier, Louvru a Musée d’Orsay;
- linka č. 72, která ve směru Hôtel de Ville jede po pravém břehu Seiny a nabízí tak pohled na nespočetné památky, namátkou Eiffelovu věž či Tuilerijské zahrady;
- linka č. 73, která od Musée d’Orsay jede přes Place de la Concorde a dále po Champs Élysées až na Place Charles de Gaulle.
Nejspíš jsou možné i další kombinace – ty už si ale najděte sami na interaktivní mapě a pro jistotu si pak ještě ověřte, jak vlastně ten autobus opravdu jede v jízdním řádu (pozor, ty mapky jsou hodně pokroucené, aby se jim vlezly do toho úzkého pásu).
Jste-li noční ptáci, může se vám ale hodit síť nočních linek Noctilien. V rámci ní jezdí mezi 00:30 a 05:30 nějakých 35 linek, z nichž mnohé kopírují trasy linek metra, takže síť jejich zastávek je opět velmi hustá (a pozor, někdy Noctilieny sdílejí zastávky s denními autobusovými linkami, ale někdy mají vlastní – třeba na stejné ulici, ale o 500 metrů dál). Znalci brněnských rozjezdů by mohli být mírně zmateni, neboť linky se zde nesjíždějí „na hlaváku“ – existuje pět přestupních stanic: v centru je Châtelet (linky N2x) a kolem čtyři nádraží: Gare de Lyon (N3x), Gare de l’Est (N4x), Gare Saint-Lazare (N5x) a Gare Montparnasse (N6x). Naštěstí zmíněná nádraží (ale ne Châtelet!) spojují dvě okružní linky – N01 a N02 (jedna po a druhá proti směru hodinek). Pak jsou taky linky N1x, které jezdí mezi předměstími, a tak se s nimi asi nesvezete. Ale pozor – neplést s linkami N1xy (tedy s trojciferným označením), kde ta první jednička jenom říká, že ten autobus vypravuje železniční společnost – pro vás to znamená, že to „jede daleko“ (třeba na letiště) – a druhá číslice už zase označuje jednu z přestupních stanic, uvedených výše.
Tramvaj
V Paříži jezdí i čtyři linky tramvají, ale ty jezdí úplně na okraji města a spojují pařížská předměstí, takže nejpravděpodobnější je, že žádnou tramvaj ani nikdy neuvidíte, natožpak abyste s ní jeli.